Perusopetuksen oppilaiden opintoihin tulee opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti sisältyä vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus lukuvuodessa. Kokonaisuuksilla pyritään kehittämään asioiden välisten yhteyksien ymmärtämistä, omatoimisuutta ja yhdessä tekemisen taitoja. Niissä korostuvat lasten kokemusmaailmasta nousevat tarpeet. Mukana ovat vuorotellen kaikki oppiaineet, kulloiseenkin kokonaisuuteen parhaiten soveltuvalla tavalla. Työtavoissa painottuvat tutkiva ote sekä toiminnallisuus ja kokemuksellisuus.
Ainerajat ylittävä oppiminen ja opetusta eheyttävä oppimisen organisoiminen ovat joillekin opettajille jo tuttu osa opetustyön arkea. Toisilla oppiainerajat ylittävästä opetuksesta on vain vähän tai ei lainkaan kokemusta. Lukuvuosittaiset monialaiset oppimiskokonaisuudet tarjoavatkin nyt tasapuolisesti jokaiselle oppilaalle ja opettajalle mahdollisuuden eri tavalla oppimiseen ja opetuksen kehittämiseen, lähtökohdista riippumatta.
Kuinka rakennetaan OPSin mukainen monialainen oppimiskokonaisuus? Mikä on opettajan rooli ja tehtävä monialaisissa kokonaisuuksissa? Entä mikä tarkoittaa oppilaiden aito aktiivisuus ja osallisuus?
EDUHAKKERIT
Koulutuksen tiedustelu / tarjouspyyntö
© 2019 Eduhakkerit Oy - Pedagogiikan päivitys ladattavissa!